Skoleskak på enghave
Børn og unge Livet i Frederiksværk Livet i Halsnæs Skoleliv

Skoleskak og trivsel på Frederiksværk skole

Af - 2017

SKOLER OG UNGELIV: ”Det handler om at give vores elever en god start på dagen, og give dem nogle tilbud, der ligger ud over normalen.” Sådan siger Ellen Tranberg Schultz, når hun bliver spurgt indtil, hvad det der skak i frikvartererne egentlig handler om, og hvorfor hun står klar klokken 7:30 med te, kakao og morgenkaffe i de kolde vintermåneder. Vi har mødt hende på en af de to afdelinger af Frederiksværk Skole, nemlig afdeling Enghave.  

Ellen er skolelærer og underviser i engelsk, tysk og fransk på Frederiksværk Skole, hvor hun også er tilknyttet som læringsvejleder. Hun startede på skolen allerede i 2003, var væk en periode på orlov, og vendte tilbage til byen og skolen i 2013. Hun har i skoleåret 2015/2016 været med til at starte to nye initiativer op, som også fortsætter ind i 2017.

– Vi prøver nogle nye ting af, fordi en god skole er mere end undervisning og klasselokaler. Skoleskak var en idé, der udviklede sig fra et matematikforløb på mellemtrin, til et samarbejde med Dansk Skoleskak og senere en ny frikvarters-aktivitet. Morgenmødet er et andet initiativ på udskoling, som helt banalt handler om, at det skal være rart at komme i skole – og hvem kan ikke lide at sige ”godmorgen” og lige få en snak eller lidt varmt at drikke, inden man sætter sig til computeren eller åbner bøgerne op, fortæller Ellen.

børn spiller skak

Skak på Enghave startede som en undervisningselement i matematik. Nu er det en fast del af frikvarterene som børnene selv prioriterer.

Shhh… Vi spiller skak!

50-60 elever ved skakbrættet i det pædagogiske læringscenter hver dag, mere end 200 elever til skakturnering i idrætshallen en fredag inden vinterferien, og 16 elever på tur til DM i skoleskak ved Billund omkring påske. Det var nogle af højdepunkterne i 2016, som Ellen med kollegaerne Henrik og Anne Marie var med til at sætte op.

– Skak er et spil, en leg, og samtidig noget, der både træner, skærper evner og faktisk også skaber fælleskaber på tværs af alder og interesser. Vi har haft en fra 2. klasse, der spiller mod en fra 8., og hvor de faktisk spiller på lige vilkår. Og det er også fantastisk at se, hvordan eleverne til dagligt nyder at kunne slappe af, og selv finde spillet frem i frikvarteret, hvis vejret ikke lige er til en tur på legepladsen.

Det startede som en idé, men at interessen blev så stor, kom som lidt af en overraskelse:

– Da vi startede op, vidste vi godt, at skak var et godt værktøj i undervisning, og at børnene der havde taget det til sig, men at vi lige frem skulle have 50-60 elever igennem hver dag, som frivilligt kom for at spille, det havde vi ikke forudset. Men det var noget vi så byggede videre på. Blandt andet med en stor skoleturnering og deltagelse i DM, fordi vi heldigvis kunne låne nogle biler, og gøre en tur ud af det.

– Det var dejligt at se, at børnene havde en fed oplevelse, og giver lyst til at vi bliver ved, og også dejligt at ledelsen bakker op om projektet, så vi nu kan få et endnu bedre samarbejde med forening Dansk Skoleskak, forklarer Ellen, og tilføjer, at der i skak både er en social og faglig dimension, som stadig rummer et stort potentiale.

Morgenmøder for de ældste elever var Ellens (yderst til højre) påfund , som hun stadig arrangerer i vintermånederne.

En god start på dagen

Hvorfor møder du ind klokken 7.30 hver morgen for at lave kaffe, te og kakao til eleverne?

– Jamen det gør jeg, fordi jeg har lyst, og fordi det bare giver en god start på dagen. Og fordi ledelsen også anerkender, at det gør en forskel. Ligesom skoleskak, så startede det som projekt, men blev hurtigt forlænget i de kolde vintermåneder, og fordi ca. 40-50 unge mennesker benytter sig af det, svarer Ellen.

– Det giver en grund til at møde i skole til tiden, og det giver en hyggelig start på dagen, som gør at stemningen er en hel anden. Det hele bliver på en måde lidt mere afslappet, og dagen og undervisningen kan komme i gang på en ordentlig måde klokken 8.

Morgenvelkomsten i udskoling, som tæller 7.-9. klasse, blev lagt på hylden i sommermånederne, men er fra efterårsferien i gang igen:

– Vi fik helt konkret et ønske fra Elevrådet, om at fortsætte, og det har vi så valgt at gøre. Jeg tror, at de unge også kan mærke forskellen, og kan lide kontinuiteten og trygheden ved, at der er et ansigt og den samme rutine og velkomst hver morgen. Det varmer et lærerhjerter, siger Ellen med et smil.

Folkeskole med engagement og mod

Frederiksværk skole er en af tre folkeskoler i Halsnæs Kommune, som alle arbejder med udviklingsprojekter til at øge fagligheden, skabe bedre rammer og generelt udvikle en bedre skole for vores børn og unge. Her på siden vil du løbende kunne læse om flere lokale og tværgående tiltag, der rækker udover normalen, og viser at folk som Ellen, er med til skabe en bedre oplevelser (store som små) i hverdagen:

-Jeg synes, at det er vigtigt, at vi kan mærke at ledelsen er med os – og tør dele vores ambitioner og prøve vores projekter af.  Vi er alle i samme båd, og egentlig ønsker vi alle at skabe en bedre skole, der både danner og uddanner, men hvor vi også skaber rammerne til, at eleverne faktisk motiveres og synes, at det er fedt at gå i skole. Det gør, at jeg elsker mit arbejde.                  

TAG
RELATERET